اصول فرود(LANDING) هواپیمای مدل

فرود یکی از حساس ترین مراحل پرواز می باشد که باید با خونسردی کامل انجام گیرد فرود باید به مانند برخاستن بر خلاف جهت باد باشد برای فرود، باند یا مسیری صاف را انتخاب کرده هواپیما را در مسیر باند قرار داده دماغه هواپیما را بالا می بریم (سکان افقی را بالا می بریم) به آرامی گاز را کم کرده تا هواپیما ارتفاع کم کند و نزدیک به زمین شود همچنان سکان افقی را نگه می داریم و با آن بازی می کنیم در این حالت هواپیما به آرامی ونرمی به زمین نزدیک می شود، مواظب باد بوده تا هواپیما را از مسیرباند خارج نکند در این حال ارابه فرود (چرخ عقب) با باند تماس پیدا می کندو برروی باند شروع به حرکت می کند.سرعت هواپیما پس از طی مسافتی کم میشود و می ایستد اگر چرخ پرنده قابلیت فرمان پذیری و چرخش داشته باشد می توانید آن را به راحتی بروی زمین کنترل کنید. با خونسردی کامل و اعتماد به نفس هواپیما را فرود بیاورید. با اگر حس مکنید نمی توانید هواپیما را فرود بیاورید آن را بلند کرده و دوباره تکرارکنید هواپیما را اندکی از خود دور کنید تا به راحتی بتوانید آن را در مسیر باند قرار دهید. قبل از پرواز ارابه های فرود را تست کنید که محکم باشند زیرا در هنگام فرود فشارزیادی به آنها وارد می شود. فرود را در شبیه ساز بارها تمرین کنید.
                                                       
                                          

اصول برخاستن (TAKEOFF) هواپیما مدل از زمین

انتخاب مسیری باند مانند ویا صاف و درحد امکان آسفالت برای شروع پرواز امری الزامی است.قبل از شروع پروازابتدا هواپیما ورادیو را تست کرده،سپس هواپیما را درمسیر باند قرار داده وگازرا به آرامی جلوببرید تا هواپیما بر روی باند حرکت کند و سرعت گرفته هواپیماهای استاندارد پس از سرعت گرفتن خود از زمین کنده می شوند در غیراین صورت الویتر(سکان افقی ) را کمی بالا ببرید(مدل سه چرخ) در مدل چرخ دم پس از کمی سرعت گرفتن بر روی باند دم هواپیما باید از زمین جدا شود میتوانید الویتر(سکان افقی)کمی پایین ببرید تا هواپیما از زمین جدا شود مواظب واماندگی هواپیما باشید.هواپیما شروع به پرواز خواهد کرد .هرگز هواپیما را زیاد از خود دور نکنید تا در حرکات و دورزدن ها دچار اشتباه نشوید.قبل از دور زدن اندکی اوج بگیریدهواپیما را بر خلاف جهت باد از زمین بلند کنید بعد از برخاستن و رعایت ارتفاع مناسب، گاز را اندکی کم کرده البته باید مواظب واماندگی هواپیما باشید دلیل کم کردن گاز صرفه جویی در مصرف باطری میباشد. قبل از هر پرواز ارابه های فرود (چرخها) را تست کنید تامحکم باشند اولین پروازتان را درمحیطی باز انجام دهید و خونسرد باشید همیشه پشت به آفتاب ایستاده تا نور باعث تاری دید شما نشود سعی کنید اولین پرواز خود را باحضور مربی انجام دهید.
 
                                            

ملخ هواپیما و اصطلاحات آن مربوط به آن

 توجه!بعضی ملخ ها بشدت لبه های تيزی دارند مخصوصا پلاستيکی و فايبر گلاس برای حفظ سلامتي خود هيچ وقت سعی نکنيد يک ملخ را با دست بگِريد چون مانند يک تيغ دست شما را ميبرد. ملخ ها از تنوع و سايز و شکل و فعلا ار 5 ماده ساخته ميشوند:1.چوب(از چوب درخت افرا . چنار و بالسا ساخته ميشوند)2.نايلون3.فايبر گلاس و رشته های نايلونی4.فايبر گلاس5.فيبر کربنیملخ ها از نوع  فاِيبرگلاس و چوبی و فيبر کربنی بهترين بازده را دارند.طراحی ملخ ها:ملخ ها بر اساس دو معقوله طراحی ميشوند:1.قطر2.گام(فاصله که ملخ در يک دور کامل به سمت جلو حرکت ميکند)وقتی مگويند ملخ 12/6 يعنی اين ملخ 12 اينچ قطر و 6 اينچ گام دارد.در نهايت تمام ملخ ها با تمام شکل و شمايل و80% بيشتر کارايی ندارندخواص ملخ ها بر حسب گام بالا:1.سرعت زياد پرواز2.شتاب کم3.صعود ضعيف4.سخت شدن فرود به علت سرعت زيادخواص ملخ ها بر حسب گام پايين:1.سرعت کم پرواز2.شتاب خوب3.صعود خوب4.کنترل پرواز با کمترين گاز موتورجنس ملخ ها:1.ملخ های چوبی(ملخ هايي هستند که به راحتی شکسته ميشوند اما کارايي زيادی دارند)2.فايبر گلاس و نايلونی(ملخ های سنگين و با دوامی هستند و با کارايي کمتر از چوبی  فيبر کربني)3.ملخ های فيبر کربنی(ملخ های خيلی سخت  و خيلی گرانی هستند و تنها برای موتورهای بزرگ استفاده ميشوند که ممکن است در سالهای اينده در سايزهای کوچک هم ساخته شوند)4.ملخ های نايلونی(ملخ های ضعيفی هستند که بشما پيشنهاد نمی کنيم چون امکان شکستن در هوا را دارند.)وزن ملخ ها:سنگينی ملخ عامل و مزيت خوبی برای عمل چرخش هستند و عمل هرز گردی را کاهش ميدهد البته وزن زيادی باعث ميشود نقطه ثقل هواپيما تاثير ميگذارد.شکل ملخ ها:ملخ ها با تيغه پهن که بيشتر برای موتورهای 4 زمانه و با دور موتور پايين کاربرد دارند. ملخ ها با تيغه لاغرکه بيشتربرایموتورهای 2 زمانه با دور موتور بالاکاربرد دارند. توجه!بالانس ملخ يکی از مهمترين عوامل در طي پرواز محسوب ميشود اگر ملخ ها بالانس نباشند:1.دزديدن قدرت موتور 2.درست کار نکردن موتور و کف کردن سوخت3.تکان های شديد بدنه .

                                           

 

موتور سوختی یا الکتریکی:

مدلهاي سوختي و الكتريكي، هر كدام علاقه مندان مخصوص به خودشان را دارند. علاقه مندان هر كدام از اين مدلها نيز دلايل خودشان را براي پرداختن به آنها دارند اما اين روزها رفته رفته به تعداد كساني كه به پرواز مدلهاي الكتريكي ميپردازند افزوده ميشود قصد داريم مقايسه اي بين هواپيماهاي سوختي و الكتريكي داشته باشيم و ببينيم كه چه دلايلي باعث شده تا علاقه مندان مدلهاي الكتريكي روز به روز بيشتر شوند. تعداد كمتر قطعات متحرك :موتورهاي الكتريكي فاقد تعداد زياد قطعات متحرك مانند ميل لنگ ، پيستون و غيره هستند. ضمنا نيازي هم به داشتن كاربوراتور براي تنظيم سوخت ندارند. راندمان بالا. يك موتور الكتريكي در مقايسه با يك موتور سوختي معادلش، راندماني حدود دو برابر دارد. اين بدين معناست كه موتورهاي الكتريكي در تبديل نيروي الكتريسيته به نيروي محركه بسيار بهتر از موتورهاي سوختي در تبديل سوخت به نيروي محركه عمل ميكنند. آب و هواي سرد و يا مرطوب، تاثيري در كار موتور الكتريكي ندارد اما موتورهاي سوختي براي كار در چنين هواهائي بايد تنظيماتشان تغيير كند تا بتوانند بخوبي كار كنند. قابليت اطمينان بالاتر. موتورهاي الكتريكي در مقايسه با سوختي ها، بسيار قابل اعتماد تر هستند. يك موتور الكتريكي براشلس تقريبا ضد گلوله است و بندرت ممكن است كه از كار بيفتد. اما موتورهاي سوختي بخاطر تعداد زياد قطعاتي كه براي كار انداختن آن لازم است، ممكن است كه بيشتر دچار مشكل شوند و از كار بيفتند. موتورهاي الكتريكي بي صدا هسند. موتورهاي الكتريكي فاقد هرگونه صدا، لرزش و مواد خورجي مضر هستند. موتورهاي سوختي دو زمانه دود بسيار زيادي از خود خارج ميكنند و صداي زيادي هم ايجاد ميكنند كه در صورتي كه شما در نزديكي محلهاي مسكوني مشغول پرواز باشيد، ممكن است شما را دچار دردسر كند. مدلهاي الكتريكي را ميتوانيد تقريبا همه جا پرواز دهيد چون اين مدلها فاقد سرو صدا و دود هستند. فقط وصل كنيد و پرواز دهيد. موتورهاي الكتريكي فاقد هرگونه پيچ تنظيم قبل از پرواز هستند. فقط كافيست كه باتري را متصل كنيد، هواپيماي شما آماده پرواز خواهد بود. اما در مورد موتورهاي سوختي، مقداري تجربه لازم است تا بتوانيد دور موتور را در حالت درجا و حالت پرواز تنظيم كنيد. شارژ مجدد به سادگي. شما ميتوانيد هواپيماي الكتريكي تان را در خانه و يا در ماشين تان شارژ كنيد. اما براي هواپيماي سوختي بايد سوخت مناسبي كه با نسبت مناسبي از روغن مخلوط شده تهيه كنيد تا بتوانيد آن را براي پرواز آماده كنيد.

                                              

نگهداری باطری های هواپیما الکتریکی

تخليه باتري و نگهداري آن، حقيقتا دو موضوع كاملا مرتبط بهم هستند. باتري هاي NiCd را قبل از اينكه بخواهيد براي مدتي نگهداري كنيد، بايد كاملا تا ولتاژ 0.9 ولت براي هر سل، تخليه كنيد. اما در مورد باتري هاي NiMH ، براي اينكه بهترين كارآئي را داشته باشند، بايد تقريبا نيمي از شارژشان را در آنها نگهداريد. و موقعي كه براي اولين بار در طول يك روز ميخواهيد از آنها استفاده كنيد، ابتدا شارژ آنها را كاملا تخليه كنيد، آنگاه باتري شما براي شارژ كردن و استفاده در طول روز آماده است.بحث باتري هاي LiPo در مورد تخليه و نگهداري كاملا متفاوت است. بسته به ولتاژ نهائي باتري تان، شما بايد تا يك حد خاص آن را تخليه كنيد. بعنوان مثال اگر خروجي باتري شما 7.4 ولت باشد ( 2 سل) ، نبايد هيچگاه آن را زير بار تا پائين تر از 6 ولت تخليه كنيد ( 3 ولت براي هر سل). اگر بخواهيد باتري هاي ليتيوم-پليمر را براي دو هفته يا بيشتر نگهداري كنيد، ولتاژ هر سل بايد حدود 3.8 ولت باشد تا در اثر تخليه خود بخودي باتري و عدم توازن در تخليه سل هاي مختلف آن، ولتاژ آن بيش از حد پائين نيايد. مثلا باتري 2 سل با ولتاژ 7.4 ولت بايد هميشه در ولتاژ 7.6 ولت نگهداري شود. شما همچنين بايد باتري هاي LiPo را در يك ظرف غير قابل اشتعال نگهداري كنيد و هيچگاه هيچ باتري را در خود مدل نگهداري نكنيد.شايد هيچ قلم ديگري از اقلام مورد استفاده در اين سرگرمي، به اندازه باتري هاي قابل شارژ در آن تاثير گذار نبوده اند. تعداد تئوري ها و نظرياتي كه در مورد باتري هاي قابل شارژ وجود دارد، به اندازه خود باتري ها متنوع و زياد است. فقط بخاطر داشته باشيد كه در مورد باتري ها هرچه اطلاعات بيشتري داشته باشيد، بهتر خواهد بود. چه در فروشگاه مدل باشيد و چه در سايت پرواز، سعي كنيد سوالاتتان را از اطرافيانتان كه ممكن است تجارب زيادي داشته باشند، بپرسيد. اين كار يكي از بهترين روشها براي يادگيري و پيشرفت در كار مدل است. اول توجه داشته باشید که حتما باید با یک شارژر مناسب و بالانسر شارژ شوند.دوم بعد از استفاده اگر می خواهید مدتی از آن استفاده نکنید حتما آن را دیس شارژ کنید (حتی یک هفته).سوم بعد از استفاده که باطری گرم است سریعا روی شارژ قرار ندهید .چهارم در صورت امکان آن را در محیطی خنک نگه دارید .پنجم در روی باطری عددی نوشته شده که با C نمایش داده می شود این عدد توان باطری در دیس شارز شدن است که باید به آن توجه کنید هر چه آن عدد بیشتر باشد در زمان استفاده موتور فشار کمتری به باطری وارد میشود ششم از باطری های با مارک های شناخته شده استفاده کنید و از خرید باطری های متفرقه خودداری کنیدهفتم این باطری ها بسیار خطرناکند هرگز پوشش آن را باز نکنید که احتمال انفجار دارد در صورتی که پوشش آن باد کرد آن باطری از بین رفته و از آن استفاده نکنید.

 

شبیه سازها

شبیه سازها نرم افزارهای هستند که در محیطی گرافیکی شرایط و اصول پرواز را برای تمرین های آزمایشی مهیا می سازند. با پیشرفت علم کامپیوتر و برنامه های گرفیکی شبیه سازها نیز به واقیعیت نزدیک شده، شبیه سازبرای افراد مبتدی توصیه می شود که به وسیله آن به تمرینهای متوالی پرواز در رایانه خود بپردازند با هزینه وریسک کمتر نسبت به پرواز با هواپیمای واقعی خود، شبیه ساز نسبتا تمام اصول پرواز واقعی را تقلید می کنند و مهترین خصلت کار با شبیه سازها عدم وجود عامل استرس است این امر باعث می شود خلبان پرنده بدون ترسی که از سقوط در پرواز واقعی وجود دارد پرواز کند و اعتماد به نفس خود را در پرواز بدست آورد نمونه های از بهترین شبه سازهای خوب وارزان قیمت عبارت اند از:
 Microsoft Flight 2004     real flight g3       FMS

شبیه سازها، بهترین، کم خطرترین وباصرفه ترین محیط را برای پرواز به وجود می آورند

                                                        

محل قرار گرفتن بال

هواپيماها از نظر محل قرار گرفتن بال به دو دسته كلي تقسيم ميشوند: بال رو و بال زير. در طراحي هواپيماي بال رو، وزن مدل در زير بال آويزان ميشود. موقعي كه مدل از حالت افقي خارج ميشود، وزن آن سعي ميكند آن را به حالت افقي بازگرداند. در نتيجه، مدلهاي بال رو، مدلهاي پايدار تر و آسان پرواز تري هستند و انتخاب طبيعي براي اهداف آموزشي ميباشند. مدل بال زير درست در نقطه مقابل قرار دارد. از آنجائي كه وزن اين مدلها در بالاي بال قرار دارد، پايداري پرواز در آنها كمتر است و مناسب خلبانان حرفه اي تر ميباشد كه مايل به انجام مانورهاي هوائي ميباشند.
                            بال رو :           بال زیر: 

اجزای یک هواپیمای مدل

موتور: نیروی مورد نیاز برای به حرکت در آوردن ملخ هواپیما را تامین میکند.ملخ : نیروی گردشی موتور را به نیروی کششی تبدیل میکند.کاسه ملخ : در واقع یک پوشش آیرودینامیک محسوب میشود.سکان عمودی: این سکان به طور عمودی در انتهای بدنه وبین دو سکان افقی سمت راست و چپ قرار میگیرد ووظیفه اصلی آن ایجادوحفظ تعادل عرضی در پرواز وجلوگیری از انحراف نا خواسته به چپ و راست میباشد.رادار ویا سطح متحرک سکان عمودی: میتواند همانند یک بادنما به چپ یا راست حرکت کرده و باعث گردش هواپیما به سمت راست یا چپ شود.سکان افقی : همان گونه که از نامش پیداست باعث ثبات طولی هواپیما میشود.بالابر : بخش متحرک سکان افقی که باعث پایین و بالا رفتن دم هواپیما میشود در مجموع به همرا شهپرها از سطوح اصلی پروازی به حساب می آیند.

 
 

فرامین هواپیما های مدل


فرامين اصلي هواپيما که برای اجرای آن نیاز به رادیوکنترل چهار کاناله است: ruddeكه به سكان عمودي بالك عقب هواپيما گفته ميشود وظيفه چرخش هواپيما را دارد كه معمولا در دور هاي سريع استفاده ميشود و در سرعت پايين به خوبي عمل نميكند همچنين در هنگام وزش باد هاي نسبتا شديد كه روي پرواز هواپيما تاثير ميگذارد از طريق اين كنترل بايد هواپيما را كنترل كنيم چون در هنگام فرود در باد اگر هواپيما را به صورت عادب بر روي زمين بنشانيم به علت كج بودن هواپيما بلا فاصله پس از برخورد با زمين واژگون ميشود به همين دليل معمولا چرخش رادر را به چرخش افقي چرخ چلو وصل ميكنند تا بر روي زمين بتوانند هواپيما را در سرعت پايين كنترل كنند و عمل همچنين براي تاكسي استفاده ميشود: Elevator . همين طور كه از اسمش پيداس جهت تغيير ارتفاع هواپيما يه كار ميرود كه بر روي بالك افقي عقب هواپيما وصل است و با چرخش به طرف بالا باد را به بالا ميشكند و در نتيجه انتهاي هواپيما به صرف پايين ميايد و باعث اوج گرفتن ميشود و براي پايين آمدن بر عكس همين حالت عمل ميشود Aileron : الران روي بال اصلي هواپيما قرار دارد كه از دو تكه بر روي دو بال جلو تشكيل ميشود كه اين دو به صورت مخالف يكديگر عمل ميكنند و با شكاندن بال هواپيما را به چپ و راست هدايت ميكنند.

 

حرکات نمایشی (مانور)

 
در پرواز با هواپیمای مدل اجرای حرکات آکروباتیک و نمایشی لذت،هیجان وانگیزه کار را با هواپیما مدل ده چندان می کند. اصولا اجرای حرکات نمایشی سخت وهمواره با خطرات فراوان همچون سقوط پرنده همراه می باشد که برای افراد مبتدی اصولا پیشنهاد نمی شود. در مانور یکی از دوران ها وجود دارد این دوران ها توسط چرخش سطوح کنترل هواپیما صورت میگیرد. اصولا دور زدن پایه و اساس بسیاری از مانورها است در هنگام مانور به بدنه و سازه پرنده فشار بیشتری وارد می شود که باید تحمل آن را داشته باشد.برخی انواع مانورهافرچرخ (spin)شیرجه (dive)واماندگی (stall)پرواز معکوس (inverted)چرخش 90 درجه (roll90)دور زدن در صفحه عمودی (loop)و غیره هرگز برای افراد مبتدی توصیه نمی شود.در مانورها تجربه ومهارت حرف اول رامیزند.بی خطر ترین مکان تمرین مانورهای هوایی شبیه سازها هستند.قبل از اجرای هر مانور اندکی ارتفاع بگیرید و مواظب واماندگی پرنده باشید
                                                       

اصول دور زدن پرنده مدل

 دور زدن به موقع در پرواز پرنده مدل اهمیت فراوان دارد این نکته قابل ذکراست که هواپیمای مدل در مقیاس کوچک در فاصله حدود 400 متر بسیار کوچک وتار دیده می شود و این، کار را برای خلبان دشوار و خطر سقوط، هواپیما را تهدید می کند پس قبل از آنکه دیر شود باید با رعایت اصول دور زدن صحیح هواپیما را برگرداند نکته مهم در این جا آن است  هر هواپیما در مواقع دور زدن به خودی خود ارتفاع کم میکند پس باید مواظب واماندگی پرنده باشیم تجربه ثابت کرده است قبل از دور زدن در پرنده مدل ابتدا باید اندکی ارتفاع گرفت(سکان افقی رابالا می بریم) تا افت ارتفاع تا حدودی جبران شود سپس به احتمال زیاد با دسته سمت راست رادیو کنترل به سمت چپ یا راست شروع به دور زدن میکنیم(شهپربال مخالف را جهت دور زدن پایین می بریم) ولی زاویه دور زدن هواپیما بسیار زیاد میشود برای کم کردن زاویه دور زدن هواپیما همزمان با دور زدن سکان افقی را نیز کمی بالا میبریم در این حالت هواپیما سریعترو در زاویه کمتری شروع به دور زدن می کند بعد از دور زدن پرنده را صاف کنید.

هنگامی که موتور پرنده به هر علتی از کارایستاد چه کاری باید کرد؟

در چنین مواقعی می توان هواپیما را گلاید کرد هواپیما باید توانایی گلاید کردن راداشته باشد در گلاید کردن موتور خاموش است به مانند گلایدر،و فقط با استفاده از شهپرها و سکان افقی تعادل پرنده را حفظ می کنیم ومانع از واماندگی آن می شویم یک مدل استاندارد باید توانایی گلاید حداقل 200 متر مسافت را داشته باشد. اگر باطری(سوخت موتور) به اتمام رسیده باشد فرستنده از باطری مجازی استفاده می کند.

                                                 

چگونه یک مدل الکترونیکی را آماده پروازکنیم

با پیشرفت صنایع منتاژ،قطعات هواپیمای مدل امروزی به راحتی از هم جدا شده وبه آسانی و در چند دقیقه می توان آن رابه هم متصل کرد وآماده پرواز شد و این امر کار حمل آسان این هواپیما ها را میسر کرده در پرنده الکترنیکی پس از نصب بال وسایر قطعات در جای خود برای پرواز ابتدا باید قبل از هر چیزبه ترتیب اول رادیو کنترل را روشن کرده سپس باطری را در جای خود قرار داده و از محکم بودن آن اطمینان حاصل می کنیم زیرا در سرعت و بر اثر فشار هوا ممکن است از جای خود خارج شود سپس هواپیما شروع به تست سرو ها ودیگر قطعات الکترونیکی می کند صبر کرده تا تست به اتمام برسد بعد از انجام این کارها پرنده آماده پرواز است پس از اتمام پرواز، ابتدا باطری را از جای خود در آورده سپس رادیو کنترل خاموش می کنیم. پس یعنی روشن شدن رادیو کنترل شروع کارو خاموش شدن آن پایان کار می باشد حتما باید مراحل را به ترتیب انجام داد.